“Jonas snapt het hele proces: van werkvloer tot strategie” – Henriët Bulte | manager bij Veluwse Onderwijsgroep
Toen de leermiddelenpartner van de Veluwse Onderwijsgroep de digitale leermiddelen deels niet kon koppelen aan hun leerlingen, zorgde dat voor veel gedoe. De oorzaak van het probleem was lastig te achterhalen. En dus schakelde de onderwijsgroep Jonas in: hij zorgde ervoor dat ze verder kwamen in hun gesprekken met de leverancier.
Henriët Bulte is manager huisvesting, facilitair, inkoop en communicatie bij de Veluwse Onderwijsgroep. Ze is ook verantwoordelijk voor het interne leermiddelenfonds. Nogal een opgave voor tien scholen, zo bleek toen hun leermiddelenpartner het liet afweten. “Dat zat vooral in de koppeling van leermiddelen aan leerlingen. Die klopte niet, waardoor veel fouten ontstonden. De ene school heeft namelijk een andere afkorting voor bijvoorbeeld het vak biologie dan de andere. Of een vak bestaat uit een combinatie van andere vakken.”
En daar ging het onder andere mis. “Het koppelen van systemen lijkt makkelijk, maar is in de praktijk nog best ingewikkeld. Uiteindelijk zat er zelfs een verschil in wat wij hadden besteld en wat onze uitgever leverde. We kwamen er niet achter waar dat nou aan lag”, aldus Henriët.
To the rescue
Een collega van Henriët had eerder contact met Jonas, en wist dat hij inmiddels voor zichzelf was begonnen. En dus planden ze een gesprek met hem in. “Jonas heeft dit soort processen al vaker doorlopen met verschillende scholen in Nijmegen. Hij kent het proces van werkvloer tot strategie en spreekt de taal van leermiddelencoördinatoren. Daardoor kon hij op niveau meepraten in onze gesprekken met de leverancier. Waar ik kon vertellen wat we van de problemen vonden, kon Jonas meepraten in de juiste termen.”
Dankzij de hulp van Jonas, zag afgelopen zomer er een stuk rooskleuriger uit. “Ik was erg tevreden, want ik zag een enorm verschil tussen vorig jaar en dit jaar. Medewerkers van de leveranciers zijn namelijk bij ons op locatie gekomen om fysiek de digitale licenties aan leerlingen te koppelen in plaats van dit geautomatiseerd te doen. Dat werkt veel beter”, legt Henriët uit. Nu is het nog een kwestie van kijken hoe ze het vanaf dan op gaan pakken. “Jonas zit ook weer bij die gesprekken met de leverancier. Erg fijn, want hij gaat ons helpen de juiste keuzes te maken en alternatieven te vergelijken. Daar kunnen we nu rustig over nadenken.”
Als een collega
Jonas’ brede kennis kwam dus goed van pas. “Hij kan goed de operationele details noemen, maar ook boven het vraagstuk uit stijgen”, vertelt Henriët. “Met een helikopterview kijkt hij naar de hoofdlijnen. Hij is analytisch erg sterk en is in staat vooruit te kijken en mee te denken. Je hebt echt wat aan hem: van begin tot eind.” Het fijnste aan samenwerken met Jonas? “Hij praat niet zomaar met je mee. Hij geeft advies vanuit zijn kennis en ervaring, waardoor hij echt wat bijdraagt”, besluit Henriët. “Hij is echt een betrouwbare expert.”